Nick Brandtin jalanjäljissä: Ajatusmatka savannin sydämeen

Salon katukuvassa on jo pidemmän aikaa näkynyt taidemuseo Veturitallin näyttelymainoksia, joissa esiintyy suuri afrikannorsu ja nimi Nick Brandt. Päätin lähteä ottamaan selvää mistä näyttelyssä on oikein kysymys ja minkälainen taiteilija tuon nimen takaa löytyy.

Taidemuseo Veturitalli on nimensä mukaan vanha veturitalli. Veturitalli on rautatiearkkitehti Knut Nylanderin käsialaa ja se on syntynyt uusrenessanssin tyylipiirteitä mukaillen vuosien 1898-1899 välillä. Rakennus on pyritty muuttamaan taidemuseoksi historiaa kunnioittaen, joten useat yksityiskohdat muistuttavat sen entisestä käyttökohteesta.

Saavun vähän ennen kahta museoon ja lipun oston jälkeen lähden kiertelemään näyttelytilassa. Vähän kauempana kaikuu museo-oppaan ääni. Vierailijat kerääntyvät suuren mustavalkoteoksen eteen kuuntelemaan esitystä.

Valokuvataiteilija Nick Brandt

Brittiläinen, mutta Kaliforniassa työskentelevä valokuvataitelija Nick Brandt on omistanut uransa Afrikan eläinten valokuvaamiselle. Hän opiskeli 80-luvulla maalaustaidetta lontoolaisessa Saint Martin’s School of Art –collegessa. Brandt muutti Yhdysvaltojen Kaliforniaan 1992 aloittaakseen kaupallisen uran valokuvaajana ja lyhytelokuvaohjaajana. Vuonna 1995 tapahtui kuitenkin jotain, joka muutti kaiken.

Taiteilija sai tehtäväkseen matkustaa Tansaniaan kuvaamaan popartisti Michael Jacksonin musiikkivideota Eart Song. Tämä matka oli käänteentekevä hänen uralleen. Afrikan kesytön luonto ja villieläimet saivat Brandtin täysin lumoihinsa.

Veturitallin näyttely: Nick Brandt, Norsun pääkallo, Amboseli.

Luen parasta aikaa Karin Blixenin romaania Eurooppalaisena Afrikassa. Muun muassa Blixenin kirjoittamien romaanien pohjalta tehtiin Oscar-menestystä niittänyt Minun Afrikkani -elokuva, jonka pääosissa esiintyivät Meryl Streep ja Robert Redford. Blixenillä on tai oli ainutlaatuinen kyky kuvata Afrikan luontoa ja eläimiä niin, että lukija pystyy elämään selkeänä tapahtumat mielessään. Nick Brandt tekee sen saman kuviensa kautta. On miltei ällistyttävää miten nämä loistavat kuvat ovat syntyneet. Brandt kertoo, ettei hänellä ole mitään kikkoja hyvien kuvien ottamiseksi. Eläimiä lähelle päästäkseen on yritettävä kuitenkin pysytellä rauhallisena selvittää taiteilijaksi, luontokuvaajan sijaan itseään tituleeraava Brandt.

Veturitallin näyttely: Nick Brandt, Leijona ennen myrskyä II, Masai Mara.

Veturitallissa esillä olevassa näyttelyssä on taiteilijan vuodesta 2002 rakentaman valokuvatrilogian kaksi ensimmäistä osaa. Koko näyttelytuotanto tulee nähtäväksi Tukholmassa toimivan valokuvataiteen museo Fotografiskan kesänäyttelyssä sekä syksyllä Moskovassa.

Uskon, että Brandtin valokuvataide on saanut hereille myös ne ihmiset, jotka normaalisti kiertävät taidenäyttelyt kaukaa. Näyttely on paitsi kunnianosoitus Afrikan villieläimiä ja luontoa kohtaan, myös muistutus siitä, mitä olemme mahdollisesti menettämässä.

Veturitallin näyttely: Nick Brandt, Kirahvit iltavalaistuksessa, Masai Mara.

Nick Brandt on perustanut Big Life Foundation –säätiön, jonka tavoitteena on tukea Afrikan eläinmaailman ja ekosysteemin säilymistä Kenian Amboselin kansallispuistossa. Brandt on osoittanut huolensa ilmaston lämpenemisestä, metsien liiallisesta hakkuusta, salametsästyksestä sekä poliittisesta epävakaudesta, joka on muodostanut suuren uhan Afrikan eläimistölle. Taitelija on julkaissut eläinkuvistaan myös neljä kirjaa vuosien 2005-2013 välillä. ”Elämämme olisi yksinkertaisesti köyhää ilman näitä eläimiä”, Brandt kiteyttää Veturitallin videohaastattelun.

Myös meillä Suomessa on oma ainutlaatuinen luontomme ja uhanalaisia lajeja, jotka ilman suojelua kuolisivat sukupuuttoon. Suojelutyö on tärkeää, sillä ilman luontoa, meillä ei ole mitään.